شاهزاده آرین میرزاییشاهزاده آرین میرزایی، تا این لحظه: 12 سال و 4 ماه و 7 روز سن داره

بقچه عشق

یه ایده ساده...یه تنوع غذا برای نفسم

1392/7/27 0:54
578 بازدید
اشتراک گذاری

سلام بروی ماه پسر نازنین خودم

همونطور که از عنوان پست معلومه میخوام برات از خوراکی های شما صحبت کنم.البته حالا که صحبت ازخوراکی ها وغذاها شددوست دارم کمی بیشتر از غذاهایی که اینروزها میخوری برات بنویسم شایداین تجربیات  یه زمانی برای بچه خودت به دردت بخوره.بغل

باید عرض کنم خدمت  عزیز دلم که تا به امروز که 21ماهه هستی هنوز غذاها ت رو بصورت میکس برات درست میکنم چون هنوز پسملی ما بی دندونه(دندون های جویدن نداری)انواع سوپ هارو برات میکس میکنم وبرنج هم بصورت کته نرم  با انواع گوشت هاوسبزیجات  برات میپزم ودر پایان پخت همه مواد  رو  کاملا له میکنم.اگه کمی گوشت یا هویج یا هرچیزی داخل غذات سفت باشه اوق میزنی.ناراحت

البته دکترت با این روش کار من موافقه اما ازبعضی ها میشنوم  این کار درستی نیست وعمل جویدن رو در شما  تنبل میکنه وعده ای هم موافق غذای میکس هستند چون معتقدندغذای کودک میکس باشه تا هم کودک دچار دل درد نشه وهم این روش یکی از راههای افزایش جذب مواد مفید غذایی استمتفکر

به هر حال منکه واقعا گیج شدم  نمیدونم کدوم درسته سوالاما ترجیحا به دستور دکترت عمل میکنم وخودم هم اعتقاد دارم بالاخره عمل جویدن رو یاد خواهی گرفت فعلاآنچه که مهمه برام کیفیت غذایی ورسیدن ریز مغذی ها و ویتامین ها به بدن شماست میدونم  واقعا سلول های بدنت در این سن وسال به اونهابرای رشدشون  نیازمندند اونم شدیدا.ماچ

البته برای اینکه در جویدن تنبل نشی  چشمکهم گاهی غذاهایی مثه ماکارانی رو بدون میکس ونرم کردن بهت میدم تا بخوری .یا کو کو ها وکتلت ها روهم همینطور..البته  قبلا بندرت برات اینطور غذاها رومیپختم اما جدیدا به خاطر تنوع طلبی شما در غذاها که بخوبی دیگه اینروزها خودش رو نشون میده وبه قول معروف بد غذا شدی گریهسعی میکنم کوکو ها وماکارانی وسیب زمینی سرخ شده رو هم در برنامه غذاییت بگنجونم تا تنوعی برات باشه وبتونی در کنارشون غذاهای مرسوم قبلیت  رو هم بخوری خوشمزه

اما در کل باید بگم  با غذاهای سرخ شده اصلا موافق نیستم مخصوصا برای سن شما.اما گاهی چاره ای نیست.خیال باطل

تا الان 99درصد غذاهات رو بخار پز یا آب پز برات تهیه کردم.واز لیمو وخود گوجه فرنگی وکرفس وپیاز وزردچوبه برای طعم دار کردن غذاهات استفاده کردم.

حتی میگو وماهی هم بخار پز میکنم .میگو چون که بافتش سفتتره بعد پختن اول کمی له میکنم وبعد با برنج دم میکنم وبا آب لیموی تازه بهت میدم تا بخوری .ماهی هم بعد از پختن  گوشتش رو نرم میکنم وبرنج هم جدا میپزم وباهم قاطی کرده بهت میدم.برای جذب کلسیم وفسفر شون ترجیحا با ماست بهت نمیدم ودر عوض با لیموی تازه مزه دارشون میکنم تا جذب کلسیم رو ببره بالا که خیلی هم دوست داری وبدون ماست میتونی بخوریش (برخلاف بقیه غذاهات)وعادت کردی.خوشمزه

اما جدیدا همانطور که گفتم برای تنوع غذایی انواع دیگر غذاها از جمله کوکو ها رو گنجوندم..که میدم دستت تا گاز بزنی وتشویقت میکنم به جویدن تا بخوری.گاهی باید در کنارشون از زیتون وسس گوچه استفاده کنم تا بخوری وگرنه لب نمیزنی.قلب

دیروز ایده ساده وجدیدی به ذهنم رسید که  روی کوکوی سیب زمینی اعمال کردم وبا کمال تعجب با استقبال زیاد شما روبرو شد.کوکو رو به شکل چرخ ماشین (که شما خیلی بهش علاقه مندی) درست کردم خیلیییی ساده وراحت ....وبا سس روش طرح ساده دادم اینقدر خوشت اومد که خودم هم باور نمیکردم یه کار ساده وراحت بتونه  اینقدر ذوق زدت کنه میگفتی مامانی چخه(چرخه).ماچبغلومیخوردیشون.منم ذوق زده شدم وچند تا عکس ازت گرفتم .برات یادگاری میذارم

نوش جونت عزیزم.هیچی نمیتونه به اندازه دیدن شوق غذاخوردن یه نی نی بد غذا یه مامان رو خوشجال کنهبغل

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (12)

فرزانه مامان آرین مهر
27 مهر 92 6:57
سلام .دستتون درد نکنه مامان فرزانه مهربون وکدبانو .نوش جونت آرین عزیز.

فرزانه جون این یکی رو من دیگه باهاتون مخالفم

همونطور که خودتون گفتی بچه ها عمل بلع وجویدن رو یاد نمیگیرند من یادمه که از ماه هفتم بهم گفتند که غذا رو با ته قاشق له کنم وبهش بدم .

وای فرزانه جون چقدر خودت رو برای غذا درست کردنش خسته میکنی دیگه باید کم کم غذای سفره رو بهش بدی اینجوری بد غذا میشه

انشالله که ناراحت نشده باشید منم نظرم رو گفتم


سلام دوست خوبم .نهههههه باباآخه برای چی ناراحت بشم تازه خوشحالم میشم تجربیات شما دوستان هم بدونم.فرزانه جون شما اولین نفری نیستین که این روش رو بهم پیشنهاد میدین واز عواقبش مکگین.اما فرزانه جون خیلی ها هم هستند که با روش دوم موافقند.البته همونطور که گفتم منم نمیخوام کاملا اینطور عادت کنه والان غذاهای سفت بهش میدم اما اکثرا اوق میزنه وباید در کنارش غذاهای میکس که غذای اصلیشه رو بهش بدم تا کمبود ویتامین پیدا نکنه.جالبش اینجاست باورت نمیشه وروجک خان غذایی که نخواد رو اوق میزنه اما اگه غذایی رو دوست داشته باشه تا تهش هم میبلعه.مثلا زیتون به این سفتی همچی میخوره که به هسته اش هیچی نمیمونه وجالبه قورت هم میده البته فرداش با عرص معذرت همونطور تکه های هصم نشده رو توی پی پی ش میبینم.این یعنی غذا جذب نشده دیگه.درکل بازم سردر گمم.دوست دارم بیشتر از تجربیاتت بدونم فرزانه جون.
شما یارو یاور همیشگی من تو این وبلاگی وخیلی هم دوست دارم نطراتت رو رک میذاری .اگه میشه بیشتر در مورد غذا خوردن آرین مهرعزیزم برام بگو البته اگه لطف کنی ووقت کنی برام بذاری ممنونت میشم دوست خوب ومهربونم






مامان ارشیا
27 مهر 92 13:30
ای جونم با اون غذای خوشمزه ای که مامانی برات درست کرده نوش جونت نفسم

ممنونم خاله جونی

][گل
مامان سونیا
28 مهر 92 11:11
وای دست مامانی مهربون درد نکنه که اینهمه زحمت رو متحمل میشه برای غذای گل پسرش و این همه اهمیت میده به این موضوع ایده تون هم خیلی جالب بود
به نطر من دیگه بید خودش غذاش رو بجوه و از غذای سفره بخوره چون دیگه بیست ماه رو به سلامتی رد کرده



ممنو ن مامان سونیا جون.شما هم به این عقیده دارین که بهتره من بعد غذاش رو بجوه.بروی چشم سعی میکنم این روش رو پیاده کنم .ممنون که تجربیاتتون رو در اختیارم میذارین

مامان امیرعلی
28 مهر 92 11:28
واقعا فرزانه جون هیچی به اندازه غذاخوردن امیرعلی منو خوشحال نمیکنه انگار یه کیلو چاق میشم

آرین جونواز طرف من ببوس




گاملا باهاتون موافقم شما هم امیر علی نازنین رو ببوسین.ممنون که اومدین وزحمت کشیدین تمام پست ها رو خوندین.از اینکه اینقدر محبت دارین خیلی ممنونتونم وخوشحالم کردین دوست خوب ومهربونم


فرزانه مامان آرین مهر
28 مهر 92 18:38
سلام فرزانه جون آرین عزیزم خوبه میبوسمش

فرزانه جون من نظر شخصیمو مینویسم اصلا قصد دخالت ندارم .فرزانه جون آرین مهر هم کلا زیاد خوش غذا نیست ولی من خیلی مثل شما برای غذاش برنامه نمیچینم .صبحانه یکروز نون پنیر با خیار میخوره اونم چند لقمه وفرداش تخم مرغ یا نیمرو یا ابپز که روی ابپز بجای کره خامه میدم خیلی خوشمزه میشه .بعدم تا ناهار بهش بسکوییت چوب شور پسته کشک میدم که از هر کدوم یه ذره میخوره.ادامه ....




سلام فرزانه جون.نمیدونی وقتی کامنت های پر مهرت رو خوندم فقط اشک توی چشام جمع شد.از اینکه میبینم دوستای مهربون..باصفا وصمیمی وپر از صداقت دارم وتمام تجربیاتشون رو بدون منت در اختیارم میذارن وخیلی مسایل رو ازشون یاد میگیرم خوشحالم.ممنون دوست مهربونم که حوصله کردی وبه این خوبی تجربیات مادرانت رو باهام درمیون گذاشتی.من واقعا از داشتن شما خوشحالم وسپاسگزار خدای مهربون که دوستان خوبی بهم داده.فرزانه جون در اینکه صادقانه باهام بودین که نباید اسمش رو دخالت گذاشت شما بزرگواری کردین ومیدونم هر مادری بهترین که از دستش برمیاد رو برای فرزندش میکنه مثل شماکه در شهر غریب وتنها واقعا برای آرین مهر مادری نمونه هستین.من خیلی چیزها از شما یاد گرفتم


فرزانه مامان آرین مهر
28 مهر 92 18:45
ادامه:تازگیها اصلا به شیر لب نمیزنه هزار ترفند بکار بردم نمیخوره برای همین کشک رو میگذارم خیس بخوره یا کشک نرم میخرم میدم بخوره .کاکائو هم یک نوعش هست که وسطش نارگیله وروش کاکائو مارک باراکا بهش میدم بخوره .ابمیوه وخرما وعسل توی دهنش نمیکنه به هیچ وجه .میوه هم خیلی کم میخوره .برای نهار غذای خودمون رو میخوره برنج رو کته درست میکنم تقریبا نرم باشه .دیگه حالا با خورشت بدون ادویه وفلفل.بیشتر غذام رو هم توی زودپز میپزم حتی برنجم رو .گوشت رو میپزم خوب که له شد برنج وسیب زمینیو....توی همون زودپز میریزم درش رو میبندم حدود یکرب میپزه خیلی هم خوشمزه میشه اصلا هم معلوم نیست که توی زودپز بوده


فرزانه جون.آرین شیر رو خوشبختانه خوب میخوره البته باشیشه دارم کم کم عادتش میدم به لیوان.کاکائو هم تا ماه پیش نخورده که از این ماه گهگداری بهش کاکاوئومیدم مثه شما از باراک یا نانی.اما خیلی کم شاید درماه 2بار.چون کاکائو بچه ها رو تجریک پذیر وبیخواب میکنه وآرین هم هزار ماشاالله عهمینطور خوابش کمه وای به اینکه کاکائو هم بخوره.هههههه.در مورد برنج در زودپز هم دقیقا باهاتون موافقم ومنم همینطور درست میکنم.تازه سوپ هایی که به آرین میدم تقریبا میشه گفت سوپ نیست حالت دمی داره اونم توی زودپز وانواع سبزیجات وگوشت و....-قبلا هم که وقت نشده براش غذا بپزطم که البته خیلی کم بوده برنج رو نرم پختم وبا خورشت طهر دادم اما له شده.اینکه میگم میکس منطورم اینه توی میکسر نمیریزم بلکه با گوشکوب تکمام مواد رو کمی له میکنم اما گوشت وهویج باید همیشه نرم نرم باشن چون نمیخوره یا تف میکنه یا از دهنش درمیاره.تا اینجا تقریبا مثه شما بودم خداروشکر
فرزانه مامان آرین مهر
28 مهر 92 18:51
ادامه :همیشه با غذا بهش دوغ میدم چون ماستم کم میخوره .یا قاطی ماستش یکم اب میکنم میگم دوغه یا توی ماستش خیار رنده میکنم .اکثر اوقات سالاد شیرازی درست میکنم بعد غذا بهش میدم یا کلمو هویجو ....رو رنده میکنم با سس مایونز بهش میدم .روی غذاش هم روغن حیوانی میزنم .عصر که بیدار شد اول بستنی بعد بسکوییت میوه کیک وخوراکی بهش میدم میگم کم میخوره هندونه وانگور ولیمو شیرین دوست داره.برای شام غذای ظهر رو بهش نمیدم چون خودمون اکثر اوقات شام نمیخوریم براش سوپ خامه درست میکنم که خیلی دوست داره البه خیلی سفت درست میکنم که گرسنش نشه






آرین هم عاشق دوغ وماست هست شدیدا.دوغ هاش رو خودم با ماست درست میکنم تا اصلا نمک نداشته باشه چون دوغ های بیرون نمک دارند.ونمک اصلا برای کودک تو سن بچه های ما خوب نیست.این که میگم منشا علمی داره .حالا نمیدونم به قول مامان خودم که همش بهم میگه خیلی حساسی شاید بازم حساسیت دارم اما فرزانه جون با وجود اینکه کاملا حرف های شمارو قبول دارم وبراش احترام قائلم اما به عملکرد خودم هم ایمان دارم میدونی دوست خوبم نتیجه تغذیه خوب وعالی تنها در رشد وزن کودک دیده نمیشه ومعیارهای دیگه هم هستند که حتی خیلی هاش الان جواب نمیده وممکنه شما نتونی ببینیش ودر آینده شما میتونی به اون چه که حساسیت نشون دادی به عمل خودت راصی بشی .من نمونش رو خیلی دیدم.اینکه بچه فقط بخوره مهم نیست مهم کیفیت جذب مواد عالی غذایی هم هست البته یکی از موارد اهمیت تغذیه صجیج اینه.مخصوصا آهن که خودت خوب میدونی روی تمامروند رشد کودک مخصوصا مغز تاثیر بسزایی داره.برای همین من سعی میکنم مواد لبنی رو بلافاصله با غذاهای آهن دار به آرین ندم.بلکه با مواد ویتامین ث دار میدم تا جذب آهن بره بالا.البته اعتراف میکگنم که همیشه هم نتونستم اینطور باشم اما سعی خودم رو کردم در این چارچوب عمل کنم.در مورد روغن هم اکثرا روعن زیتون یا کره معمولی بوده اما خیلی کم در حد نیاز بدن کودک.چون دوست ندارم افزایش وزن غیر صحیح داشته باشه.از بیسکویت وکیکک هم بهش میدم نه اینکه ندم اما بازم کم.صبحانه هم تخم مرغ وماست یا نون وپنیر وگردو رنده شده رو مثه فرنی یکدست میکنم با آب جوش وخامه وکمی شگکر بهش میدم اینکه لقمه بدم چرا دروغ راستیتش ندادم چ.ن اصلا نمیخوره ولی با پیشنهاد شما کمی بیشتر سعی میکنم بعصی حساسیت هام رو کمتر کنم دوست مهربونم







فرزانه مامان آرین مهر
28 مهر 92 18:57
دیگه براش میگو با سیب زمینی سرخ میکنم برعکس شما که میگید غذای سرخ کرده نمیدید من هفته ای چند بار براش سیب زمینی سرخ میکنم .با قلم گوساله براش اش درست میکنم .ماکارونی .حتی شده که توی ماکارونیش مرغ میریزم خیلی هم خوب میشه .

فرزانه جون من ماهی رو یا سرخ میکنم یا شکم پر درست میکنمو میذارم فر که فکر کنم بهتر ابپزه.

بنظر من غذایی که میکس میشه مزه بدی داره من اصلا خوشم نمیاد چون بچه هم با طعم هر ماده غذایی اشنا نمیشه .یکی تو شهرکمون غذای میکس میداد بعد که بچه دوسالش شد غذای جامد داد که بچه نمیتونست غذا رو فرو بده که کلی بردنش دکتر تا عادت غذایییش درست شد.




فرزانه جون ماهی شکم پر رو خیلی خوشم اومد.میشه لطف کنیدبگید چطور به آرین مهر میدین.گوشتش رو ریش میکنید؟

در مورد سرخ کردن هم من برعکس شما هستم اصلا موافق نیستم.دکتر تغذیه ای صحبت میکرد که سرخ کردن برای ما آدمن بزرگ ها هم خوب نیست چون باعث تبدیل شدن مواد سرطان زا در ماده سرخ شده میشه حالا روعن زیاد دار بودن سرخ کردنی هاش بماند ...دیگه فکرش رو بکن بچه ها چطور میتونند تحملش کنند.البته میشه فقط گاهی برای تنوع سرخ کرد اما همیشه نه.سیب زمینی هم من آبپز میکنم یا کره میمالم روش وداخل فویل میذارم توفر تنوری بشه خیلی لذیذ میشه وبا آسودگی خاطر میدم آرین.

البته فرزانه جون نمیخام سوئ برداشت بشه وفکر کنی ادعام میشه خیلی بلدم بخدا نه اصلا اینطور نیست فقط تا حدی کمه اطلاعات دارم ومیدونم درستهع فقط سعی میکنم تا حدی اجراش کنم اونم فکر نکن صدذ درصد خیلی در چارچوب هستم نه اما فقط سعی میکنم حداقل پنجاه درصد رو عمل کنم مواد غذایی امروزه که خودت خوب میدونی ارزش عذایی ندارند گوشت ها وغیره همه غیر ارگانیک وهورمونی منکه نمیتونم برای بچم همیشه غذاهای ارگانیک تهیه کنم پس حداقل در روش طبخ وتغذیه اش که قادرم کمی دستکاری میکنم تا خیالم راحتتر باشه.حالا نمیدونم شایدهم واقعا زیادی شلوغش کردم اما بکارم ایمان دارم






فرزانه مامان آرین مهر
28 مهر 92 19:05
در مورد زیتون آرین مهر هم توی پی پیش تکه های زیتونه اما بنظر من اون چیزی از ویتامینها که باید به بدن بچه برسه میرسه چون اسید معده خیلی قویه ویتامینها واملاح ازش جدا میشه وبقیه دفع میشه .یک نکته هم بگم آرین مهر تا یکسالگی هر چی میخورد بالا میورد ولی وزنش خیلی خوب بود پس نتیجه گرفتم اون چیزی که باید جذب بدن بشه میشه حالا بقیه هم دفع میشه .
فکر میکنم دارید برای بچه بزرگ کردن خیلی به خودتون سخت میگیرید منم خیلی براش وقت میذارم ولی دیگه اینجوری نیست که بگم اینو بخوره اینو نخوره یکم راحت تر باشید .بچه اگه بخواد مریض بشه میشه حالا اگه توی پر قو هم بزرگ شده باشه راستش یکم تعجب کردم که تا الان بهش غذای سفره رو نمیدید.حتی گاهی وقتا براش چیپس میخرم .ترشی لیته میدم ترشی انبه میدم .
فرزانه جون بازم میگم قصد جسارت ندارم شایدم روش شما درست باشه ولی من از صبح تا شب این چیزا رو به آرین مهر میدم .خستتون کردم شرمنده.

آره فرزانه جونم شما تنها نفری نیستین که بهم میگین سخت میگیرم اما چیکار کنم اینم روش منه.از اینکه با مهر ومحبتتون برام توصیح دادین خیلی ممنونم فرزانه جون از صمیم قلبم میگم که شما خیلی دوست مهربون وباصفایی هستین دوست دارم همیشه با صداقت نقظه ضعف هام رو بگین تا اصلاحش کنم یا حداقل روش فکر کنم خیلی دوستتون دارم .در صمن درمورد سالاد هویج وکلم هم خوشم اومد اما آرین مهر جون که میخوره دل درد نمیشه.آرین هنوز هویج خام نخورده اگه کلم بخوره بدجور نفخ میکنه ودل درد میشه اونم وحشتناک بخودش میپیچه.میخواستم بدونم شما این مشکل رو ندارین؟ببخشید تورو خدا خیلی اذییتتون کردم هلالم کنید دوست خوبم

مامان ایمان
29 مهر 92 16:54
عزیزم نوش جونت باشهههههههه بخور

ولی مامانی دیگه غذا رو براش میکس نکن منم برای ایمانم میکس می کردم والان دیگه غذای مارو نمی خوره همشو می ریزه بیرون از بس غذای میکسی خورده الان یواش یواش عادتش میدم.


ممنونم دوست خوبم بروی چشم ممنون از راهنماییتون ایمان نازنین رو ببوسین
فرزانه مامان آرین مهر
30 مهر 92 6:25
سلام فرزانه جون خوبید در مورد سیب زمینی تنوری خیلی ایده خوبیه حتما درست میکنم .ممنون.در مورد ماهی .ماهی را از کمر باز میکنیم بهش نمک میزنیم وکره بعد توی تابه پیازوسیر رنده شده سرخ میکنیم بعد سبزی ماهی اضافه میکنیم وگردو وتمر هندی میتونید بجای تمر ،رب انار بزنیدیا بهش کشمش وزرشک هم اضافه کنید بگذارید توی شکم ماهی بعد اگه دوست داشتید بزارید توی فویل وبزارید فر زودم میپزه وبرای آرین جون هم خیلی خوبه ونرم بهش بدین اگه خواستین برشته تر بشه توی فویل نزارید.من برای آرین مهر ماهی را تیغ کش میکنم وبیشتر اوقات بدون برنج میدم بخوره


ممنونم دوست خوبم خیلی لطف کردین
فرزانه مامان آرین مهر
30 مهر 92 6:34
در مورد هویج من هر روز هویج پوست میکنم ولایه نازک ودراز میبرم میدم دستش گاز میزنه .برای کلم هم چون زیاد نمیخوره نه تا حالا مشکلی پیش نیمده ولی شما نده بچه گناه داره اذییت میشه .
فرزانه جون آرین عزیزم خوبه ماشالله چند تا دندون داره پسر من که دیر دندون دراورد .الانم که از شیر گرفتمش داره لاغر میشه

ممنونم عزیزم.آرین 112تا دندون داره اونم نصفه ونیمه.یعنی 4تا ش هنوز کامل کامل بیرون نزده .نصفه در اومده.

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به بقچه عشق می باشد